daun gugur


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday 16 November 2011

Apakah Itu Zaman Remaja?


Pernahkah anda cuba memahami dan mencari makna istilah 'ZAMAN REMAJA' itu? Ya... istilah yang menggambarkan fasa yg sedang anda lalui sekarang ini! Apa yg anda lakukan hanyalah menjalani fasa itu dgn bergembira, tanpa mahu memahami maknanya.
    Ramai yg berkata zaman remaja adalah masa yg indah. Banyak kenangan yg sukar dilupakan, samada yg suka mahupun duka. Oleh kerana menganggapkan zaman ini indah, kadangkala orang tua juga berasa rindu untuk kembali ke zaman remaja. Bahkan, jika tuhan mengizinkan, mereka ingin selamanya menjadi muda tanpa mengalami zaman tua.
    Di zaman remaja anda mula mengenal dan menyukai orang yg berlainan jantina, mengenal dan meminati pelbagai jenis muzik, mengunjungi tempat2 hiburan dan sebagainya. Menurut ilmu psikologi, pada masa itu, anda sedang mengalami zaman pra-baligh ygmenyebabkan anda mengalami banyak perubahan dlm diri anda.
ZAMAN REMAJA ITU INDAH 
    Secara ringkasnya, zaman remaja bermakna satu jangkamasa perkembangan hidup manusia apabila berakhirnya zaman kanak2 dan sebelum bermulanaya zaman dewasa. Secara umumnya, Zaman remaja bermula dari usia lebih kurang 11 hingga 13 tahun sehinggalah anda berusia 18 hingga 20 tahun. Namun kenyataannya, setiap orang mempunyai tahap perkembangan yg berbeza. Maknanya, ada orang yg mengalami fasa perubahan yg cepat dan ada yg lambat.

No comments:

Post a Comment